آیا نوشیدنی های رژیمی موثر هستند | پایگاه خبری ابتکار
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶

آیا نوشیدنی های رژیمی موثر هستند

انتشار: پنج شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۶ / ساعت ۲۱:۳۷:۲۶ |
کد خبر: 19280 |
بازدید: 22 views |
بدون دیدگاه


۳۲۴۵-۱۱

سلامتی  تغذیه و سلامتی  تصور اشتباهی که درباره نوشیدنی های رژیمی دارید!

بهترین راه برای شروع کاهش وزن به طور منطقی برداشتن “گام های کوچک” است. به آرامی شروع به کار کنید و روی خوراکی های حجیم مغذی که کم کالری نیز هستند، تمرکز کنید – برای بسیاری از مردم، این خوراکی ها به معنای تغییر نوشیدنی های سرشار از قند به نوشیدنی های کم قند و یا بدون قند است. بنابراین ممکن است تعجب آور باشد که بدانید در واقع نوشیدنی های کم قند به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های سرشار از قند نیستند و هیچ کار مفیدی برای کمک به از دست دادن چربی بدن نمی کنند. با مطالعه این مقاله دلیل این موضوع را متوجه می شوید.

نوشیدنی های رژیمی در عمل کارایی زیادی ندارند.

“نوشیدنی رژیمی خوراکی سالمی نیست. در واقع، اصلا  یک خوراکی نیست، به طور ساده مایعی شیمیایی است که تعدادی از آنها ممکن است اثرات مضر روی بدن  داشته باشند. ” این یک نقل قول از شارون فاولر، اپیدمیولوژیست دانشگاه سن آنتونیو مرکز علمی سلامت تگزاس است.

حقایق ساده ای در مورد نوشیدنی های رژیمی وجود دارند: مطالعات نشان داده اند که بین نوشیدن نوشابه های رژیمی و چاقی رابطه قوی تری نسبت به مصرف  نوشابه های معمولی و چاقی وجود دارد. چطور چنین چیزی ممکن است؟ کربوهیدرات کمتر و کالری کمتر باید به معنای چربی بدن کمتر باشد – اما واقعیت مهمی در این معادله وجود دارد. ابتکار آنلاین

چند دلیل کلیدی برای این موضوع وجود دارند. افرادی که به تازگی شروع به نوشیدن نوشابه های رژیمی کرده  اند، تمایل به مصرف کالری بیشتری دارند. به این دلیل که فکر می کنند “آنچه من می نوشم سالم است، بنابراین من می توانم بیشتر از آن نوشیدنی بنوشم”. گرچه نوع نوشیدنی که می نوشید ممکن است از لحاظ فنی کالری کمی داشته باشد، اما مسئله این است که  مقدار بیشتری از نوشیدنی رژیمی نسبت به نوشابه معمولی که میدانید سرشار از قند است، مصرف می  کنید.

تنها این موضوع نیست، بلکه افرادی که نوشیدنی رژیمی را مصرف می کنند، همچنین به خود اجازه می دهند خوراکی های پرچرب و شیرین بیشتری بخورند.  منطق درونی در این افراد این است: “من از مصرف نوشابه کالری زیادی دریافت نمی کنم، بنابراین می توانم کمی بیشتر از حد معمول به غذای خود اضافه کنم.

موضوع دیگر مربوط به مسائل شیمیایی بدن است. به نظر می رسد که شیرین کننده های مصنوعی که  توسط شرکت های تولید نوشیدنی رژیمی به عنوان جایگزینی برای قند استفاده می شوند، اثرات بسیار ویران کننده ای بر هورمون ها و سوخت و ساز بدن  دارند.

چگونه شیرین کننده های مصنوعی، مسائل شیمیائی بدن شما را تغییر می دهند (و باعث چاق تر شدن شما می شوند).

شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشیدنی های رژیمی، سطوح انسولین را همانند قند واقعی افزایش  می دهند. بدون اینکه بخواهیم بیش از حد وارد مسائل فنی شویم، سطح بالای انسولین اساسا به این معنا است که بدن شما چربی سوزی را متوقف می کند و شروع به ذخیره چربی بیشتری می کند. بنابراین، حتی اگر نوشیدنی رژیمی شما کم کالری باشد، دقیقا مثل  نوشابه معمولی بر ساز و کار ذخیره چربی دربدنتان تاثیر می گذارد.

دکتر ایزابلا توز، متخصص هورمون ها و داروهای ضد پیری در دبی، مشکلات ناشی از نوشیدنی های رژیمی را  این طور خلاصه کرده است: “درنوشیدنی های رژیمی، قند با شیرینی های مصنوعی مانند آسپارتام که واکنش های فیزیولوژیکی و پاسخ های هورمونی را بوجود می آورد، جایگزین می شود که باعث تحریک اشتها شده و  میل به کربوهیدرات را افزایش می دهد و در نهایت منجر به افزایش وزن می شود. مطالعات متعدد، از جمله تحقیق منتشر شده توسط انجمن قلب آمریکا، نشانگر وجود رابطه بین مصرف نوشیدنی رژیمی و چاقی یا  عواملی که سبب چاقی می شوند، است.

نوشیدنی های رژیمی پیامدهای جدی تری دارند که افزایش وزن را خارج از کنترل می کنند. افزایش سطح انسولین که منجربه دیابت نوع ۲۲ می شود، وضعیتی  جدی است که نیاز به نظارت دقیق دارد و می تواند زندگی فرد را تهدید کند.

 چطور شیرین کننده های مصنوعی تعادل سوخت و ساز بدن را به هم می ریزند؟

به نظر می رسد همه افراد به راحتی می توانند وزن خود را کاهش دهند (یا هرگز دچار اضافه وزن نشوند). واضح است که نمی خواهید “سوخت و ساز بد” در بدنتان اتفاق بیفتد، اما واقعیت این است که شما در واقع کنترل زیادی روی عملکرد موثر سوخت و ساز بدن خود  دارید.

(نویسنده: زهرا اسدی – خبرنگار)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>